Om oss


Andreas

Kodare, 14 år (8:an)

Jag är den som har kodat sidan, helt från grunden utan att använde någon färdig mall. Det är även jag som har skrivit texterna på sidan. Jag började intressera mig för kodning ungefär i 5:an. Jag spelade då spelet habbo och ville göra en fansite. Jag började kolla upp hur man gjorde hemsidor och köpte snart plats på ett webhotell, one.com. Jag började att lära mig HTML och CSS. Det gick rätt bra, w3schools och habforum hjälpte otroligt mycket. Sen försökte jag lära mig PHP, men det gick riktigt trögt. Programmeringstänket var svårt att lära sig. Allt med if's, loopar, variabler och funktioner. När jag började på Södertörns friskola såg jag att de hade en datorklubb. Datorklubben hade en gymnasiekurs för oss högstadie-elever, jag gick ut kursen med MVG (:D). Men i alla fall, där fick jag in programmeringstänket och efter kursen så började bollen rulla och jag lärde mig PHP med hjälp av vårt kära Internet.

Sedan har bollen bara fortsatt att rulla, och idag har en massa kunskap fastnat på den under sin resa. Nu kan jag PHP, HTML, CSS, Javascript (jQuery) väldigt bra. Nu håller jag på att lära mig mer avancerad OOP och djupare förståelse för ramverk och MVC modellen. I framtiden har jag tänkt att lära mig Java, C++ och grunderna i assembler.

En vinst skulle innebär en belöning för vårat arbete, inte bara i form av pengar och ära, utan även att hemsidan sprids och kommer till nytta. Det skulle vara väldigt kul att känna att man gjort livet liiite bättre för någon, kanske i form av ett högre betyg. Att man gjort något folk skulle sakna, att man gett något tillbaka till kretsloppet av gratis material på Internet. Men även som en uppmuntringen till andra unga kodare att fortsätta koda, för även de kommer en lycklig dag att ha lyckas skapa en välbesökt behövd sida.

Simon

Designer, 14 år (8:an)

Jag heter Simon Lindquist och är designer på det projekt vi kallar Wecode som gör hemsidor som denna. Det är bevis nog för vad vi kan skapa. Jag började designa när jag var runt sex - sju år men då använde jag bara papper och penna. Min dröm har alltid varigt att bli bil designer men på en bildlektion i sexan gjorde vi ett projekt i photoshop. Vi hade sett ett papper med ett veck och vi ville göra en kopia på egen hand. På den tiden kunde jag inte photoshop men Andreas kunde det. Så vi satt länge och försökte göra illustrationen av vecket på ett papper. Det var så det började. När lektionen var slut hade vi fortfarande inte fått till vecket. Så direkt när jag kom hem så skaffade jag photoshop och började lära mig.

Några hemsidor där jag lär mig och får inspiration ifrån:

Jag hämtar även en stor del inspiration från typografi och "infographic" vilket kan synas på min stil.

Andreas har så länge jag känt honom kodat men inte varit den bästa på att designa. Detta har gjort att jag som några gånger försökt koda både HTML, Java och C++ men aldrig riktigt lyckats istället har satsat på att bli bra på att designa. Detta gör att vi är ett perfekt team där båda är utvecklingssugna och intresserade. En av drömmarna är att starta en egen webbyrå en dag och tjäna pengar på det vi gör och älskar. Men vi har också många drömmar och projekt i mjukvaruvärlden för både telefoner och datorer.

Jag vill vinna för att bevisa att vi är kapabla att utföra stordåd.

Syfte och mottagare


Syftet med hemsidan är att kortfattat och överskådligt förklara vad vindkraft är; se pedagogik. Målgruppen är främst skolelever. När man sitter på en lektion och ska ta fram fakta via Internet behöver man ofta läsa jättelånga och också komplicerade texter. Det är ofta svårt att koncentrera sig på så svåra texter hela lektionen och man går lätt in på facebook i stället. Därför har vi satsat på att skapa lättförståelig information. Meningen är att elever som har svårt att koncentrera sig ska välja vår sida framför Wikipedia och Nationalencyklopedin. Dessa elever kommer förhoppningsvis orka stanna längre på vår sida och hinna lär sig mer än vad de gör på andra sidor. Vår främsta källa är Nationalencyklopedin (ne.se), så källkritiken bör inte vara ett problem.

Ett personligt syfte har varigt att träna på att arbeta ihop. Den här hemsidan är vårt första stora projekt som vi tilllsamans har skapat. Det blir även vår första merit för vår webbyrå Wecode.

Pedagogik


Vi tror på inlärning med lättförståelig information. Att behöva läsa flera A4 - sidor är inte lättförståelig information. Speciellt inte när facebook och spel lockar några knapptryck bort. Därför har vi fokuserat på intressanta fakta och mycket grafik som lätt fastnar i hjärnan och intresserar. Vi bygger upp en bild runt varje faktadel. I stället för att bara skriva att det produceras 9,34 GWh el per dag så förklarar vi vad det räcker till. För siffrorna i sig ger inget bra grepp om hur mycket det faktiskt räcker till.

Vi delar upp alla fakta i olika moln. Vi varvar tyngre faktamoln med lättare grafiska moln. Så har vi byggt upp vår pedagogik, för att faktakunskaperna ska bli lättare att ta till sig.

Vi borde vinna!


Vi vill bevisa att unga personer också kan skapa proffsiga hemsidor. Du behöver inte ha pluggat på gymnasium eller högskola för att bli en bra programmerare eller designer. Att gå en kurs kan vara ett jättebra sätt att komma igång med det man vill göra. Sedan kan man lära sig allt med hjälp av Internet, fast självklart måste man lägga ner massor med tid på att öva och skapa.

De flesta på Internet har inställningen att all information ska vara fri. Användare delar helt enkelt med sig av sina kunskaper helt gratis. Det de får tillbaka är bättre hemsidor, bättre verktyg och mer kunskap. Om inte många hade delat med sig så hade vi antagligen inte kunnat skapa den här hemsidan och sprida information om vindkraft. Vi hade inte haft tillgång till artiklar som lärt oss mycket, och vi hade inte heller haft tillgång till lika kraftfulla program. Vi hade också behövt återskapa massor med matrial som inte varit fritt tillgängligt att använda. Allt hade blivit sämre och tagit längre tid.

Därför är öppna licenser viktiga, som till exempel Creative Commons för att främja en stark utveckling.

Vad vi lärt oss


Vi har lärt oss otroligt mycket mer om vindkraft än vad vi kunde innan. Vindkraft är en miljövänlig energikälla, men nackdelar som höga byggkostnader och varierande effekt framhålls inte så ofta.

Utöver fakta om vindkraft har vi lärt oss att man bör göra allt innehåll först och sedan börja designa idéer. Vi trodde att vi skulle bli klara mycket snabbare än vad vi blev. Vi glömde nämligen bort att ta med alla prov och läxor i vår planering. Att samarbeta bra och vara överens om saker är otroligt viktigt för annars blir inget gjort. Vi har båda två vid flera tillfällen trott att den ene är klar och tänkt att den andre ska göra klart resten. Vid dessa tillfällen har hemsidan stått still då båda tänkt likadant och inte sagt något till den andre. Därför är det viktigt att vara tydlig med vad den andre parten behöver göra. Vi borde tillsammans ha skissat på idéer och design på ett papper. I stället pratade vi bara på ett ungefär hur hemsidan skulle bli. Det gjorde att Andreas inte kunde börja koda innan designen var klar. Ett ännu bättre samarbete från början hade alltså sparat mycket tid.

Allt detta tar vi med i tankarna till kommande projekt.

Upphovsrätt


Koden:
All front-end kod Andreas skrivit går under LGPL- licensen. Kortfattat innebär det:

  • Ge mig creed
  • Källkoden ska vara öppen och fri
  • Du får ändra i koden
  • Du får också använda den för kommersiellt bruk
  • Ändringar i koden måste också gå under LGPL- licsensen
  • Du behöver inte ha samma licens på resten av din kod
Designen:
All design är gjord av Simon Lindquist och går under Creativecommons by-sa 3.0.

Källor


Cookies


Om du trycker på "rösta på oss" länken så sparar vi en cookie på din dator för att du inte ska få upp "rösta på oss molnet" igen.

Vi använder även statistik program som sparar cookies hos dig för att vi ska få in statistik och kunna förbättra vår hemsida.

Vindkraft är en väldigt intressant energikälla som borde tas mycket mer på allvar. Man kan göra så mycket mer med vind än vad man först tror